:: Nasi Impit Ikan Bilis ::

Assalamualaikum,

Pagi-pagi nie terpikir nak masak apa ek pagi nie? Ceewah.. Tiba-tiba rajin pulak nak bawk bekal kat opis kan.. hehehe..

So, tengok kat dapur..hurm.. masak la nasi impit, pastue makan dengan ikan bilis jek.. hahaha.. menu anak dara pemalas.. :p hahahaha
So, Menu pagi ini..dah siap di bungkus...TaaarrRRaa!!




Cara-cara buat: 
  • Beli nasi Impit Adabi..
  • Pilih la 3/4 paket .. Lepas tue rebus selama lebih kurang 45 minit.. Balik-balikkan taw!...
  • Lepas dah siap, buat lah sambal ikan bilis yang memang semua orang pun taw nak buat..hehehe..
  • Kupas bawang merah, bawang putih, lada ( ikut kepedasan yang korang nak)...Lepas tue tumbuk..!!
  • Kalu Lin, Lin tumbuk dulu ikan bilis secara berasingan.. Lepas tue goreng ikan bilis jgn sampai garing sangat..
  • Lepas tue keluarkan ikan bilis...
  • Tumis bahan yang ditumbuk tadi.. sampai garing.. Masukkan ikan bilis tadi.. 
  • Tambah la sikit-sikit garam.. ajinomoto pun nak letak-letak la... Tapi Lin tak letak sebab tak nak biasakan masak dengan ajinomoto..hehehe..
  • Dah siap!!

5 comments:

Alycia said...

alamak.. cam best jer smbal ikan bilis tu..

Azlina said...

Best kan?? Memang best pun.. =)
Kejap lagi Alycia masak yek..

Anonymous said...

huhu..ble dgr syg kata syg masak nasi impit gn sambal ikan bilis,1st tyme tau manu tu..hehe..

cik LOLA said...

sedap nyeee..yummy,,,
bole dijadikan resepi ni..

Azlina said...

hahaha.. menu baru kan? sebenarnya malas nak masak nasi.. hahahaha

Cik Lola.. Jgn lupa cuba yek